Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009

Τελετή που συμμετείχαμε στη Λάρισα: Ημέρα Μνήμης Εθνικών Ευεργετών


«Όταν θέλουν οι Έλληνες να καυχηθούν,
τέτοιους βγάζει το Έθνος μας, θα λένε».
Κ.Καβάφης
Ημέρα Μνήμης Εθνικών Ευεργετών
Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2009

Είναι, πράγματι, άξιος ο έπαινος αυτός για ανθρώπους που δίδαξαν με το δικό τους τρόπο την προσφορά στην πατρίδα, τον άνθρωπο, τον Πολιτισμό. Ανθρώπους με υψηλό αίσθημα φιλοπατρίας, φιλανθρωπίας, κοινωνικής αλληλεγγύης.
Τιμούμε σήμερα εκείνους που ενίσχυσαν και μάλιστα σε δύσκολους καιρούς την πατρίδα μας με τις δωρεές και τα κληροδοτήματά τους.
Ο θεσμός των «εθνικών κληροδοτημάτων» εμφανίζεται στην ελληνική αρχαιότητα, συνεχίζεται στην περίοδο του Βυζαντίου και παίρνει νέες διαστάσεις στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Η ανάγκη για πνευματική αναβάθμιση του Γένους ώθησε, τότε, την Εκκλησία, αλλά και πολλούς εύπορους Έλληνες να δραστηριοποιηθούν για την ίδρυση σχολείων, τη μισθοδοσία εκπαιδευτικών, αλλά και την παροχή οικονομικής αρωγής σ΄ εκείνους που είχαν μεγαλύτερη ανάγκη.
Έλληνες της διασποράς πρωταγωνιστούν στο κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, στην ανέγερση σχολείων, την αποστολή βιβλίων, τη χορήγηση υποτροφιών. Η έμπρακτη εκδήλωση φιλοπατρίας με πράξεις ευεργεσίας παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στα χρόνια της Εθνεγερσίας. Πλούσιοι ομογενείς συμπαρίστανται στην πατρίδα που μάχεται και γίνονται αρωγοί στον αγώνα της Ελευθερίας.
Τα περισσότερα και πιο λαμπρά δημόσια κτίρια που χτίζονται στην Αθήνα, στο δεύτερο μισό του 19°" αιώνα, οφείλονται, είτε εξ' ολοκλήρου, είτε κατά κύριο λόγο σε εθνικούς ευεργέτες.
Σχεδόν κάθε μεγάλο δημόσιο έργο στην πρωτεύουσα έχει ένα δωρητή, έναν εθνικό ευεργέτη. Η νεοκλασική Αθηναϊκή Τριλογία (η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο και η Ακαδημία) το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Μπενάκη, το Αστεροσκοπείο, το Οφθαλμιατρείο, το Παναθηναϊκό Στάδιο, η Εθνική Πινακοθήκη, το Αρσάκειο, το Βαρβάκειο, το Μαράσλειο, η Ριζάρειος, η Σιβιτανίδειος, η πρώην Σχολή Ευελπίδων, η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, το Εθνικό Ωδείο και τόσα άλλα, κρατούν στη συλλογική μνήμη, το καθένα και από ένα όνομα ενός μεγάλου εθνικού ευεργέτη.
Από τον Καπλάνη, τους Ζωσιμάδες, τους αδελφούς Ριζάρη και τον Αρσάκη, στο Βαρβάκη, τον Σίνα, το Σταύρου, τον Τοσίτσα και τον Χατζηκώνστα. Αλλά και στον Αβέρωφ, το Βαλλιάνο, τον Ζάππα, τον Μαρασλή, τον Μπάγκα, τον Μελά, τον Συγγρό. Και ακόμη στον Χριστόπουλο, τον Χατζηκυριάκο, τον Στουρνάρα, τον Βασσάνη, τον Κότσικα. Αλλά και στον Τσιρόπουλο, τον Χαροκόπο, τον Σούτσο, τον Ακρίτα, τον Φίλη, τον Σιβιτανίδη, τον Ευγενίδη, τον Παπαστράτο, τους Μπενάκηδες, τον Αγγελόπουλο, και τόσους άλλους.
Καθένας και ένα ατομικό όραμα, μια ισχυρή θέληση πρωτοβουλίας, μια προσωπική ιστορία, που συμπλέκεται με όλες τις άλλες διαμορφώνοντας τη μεγάλη, τη συνολική ιστορία του εθνικού ευεργετισμού, την ευγενέστερη έκφραση αγάπης για την Ελλάδα.
Στο παράδειγμα όλων εκείνων που έμειναν αθάνατοι στις μνήμες του Ελληνισμού, μέσα από την προσφορά τους στο κοινωνικό σύνολο, αποδίδουμε την οφειλόμενη τιμή και ευγνωμοσύνη στους ευεργέτες της πατρίδας μας.
Σε όλους εκείνους που μετέτρεψαν το φιλότιμο και τη φιλοπατρία σε δημιουργία και δράση. Αναδεικνύουμε τις αξίες που χαρακτηρίζουν τον Ελληνισμό.
Στο αδιάσπαστο αυτό νήμα, που συνδέει το παρελθόν, με το παρόν και το μέλλον. Αποτελεί άλλωστε, κοινή πεποίθηση ότι δεν αρκεί μόνον να επικαλούμαστε τον πλούτο που μας κληροδότησαν εμπνευσμένοι δημιουργοί και μεγάλοι ευεργέτες. Είναι ανάγκη να τον κεφαλαιοποιούμε, να τον αναδεικνύουμε και να τον αξιοποιούμε.
Είναι ανάγκη να μετουσιώνουμε την κληρονομιά αυτή σε έργα, νοοτροπίες και πρακτικές, που υπηρετούν το συλλογικό συμφέρον. Είναι ανάγκη να αναδεικνύουμε συνεχώς την αξία της προσφοράς στην πατρίδα. Πάντα σύγχρονη. Πάντα ζωντανή στη συνείδησή μας. Πάντα σε δρόμους που εγγυώνται τη συνέχισή της.

Την τελετή που έλαβε χώρα στον μητροπολιτικό ναό του Αγίου Αχιλλίου και την οποία οργάνωσε η Νομαρχία Λάρισας τίμησαν με την παρουσία τους εκπρόσωποι των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, και πολλοί συμμετέχοντες στον πανηγυρικό της ημέρας.
Χθες στον εορτασμό της Ημέρας Μνήμης Εθνικών Ευεργετών, η τελετή ολοκληρώθηκε με κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο της πόλης.


Αρχαίος Άτραξ και παραποτάμιο ιερό της Άρτεμης δίπλα στο δάσος με τα ιερά ελάφια

Συλλογή
Η αρχαία Πελασγιώτιδα, το φονικό στην Άργουρα και ο εκτεταμένος Άτραγας.
Αρχαίος Άτραξ με τα διπλά τείχη, τους 5 πύργους, τα αγάλματα, τα μάρμαρα και τα νομίσματα.
Παραποτάμιο ιερό της Άρτεμης, δίπλα στο δάσος με τα ιερά ελάφια, κίονες και θεμέλια.
Η λίμνη του Ποσειδώνα και το "ιερό" σπήλαιο της γεωθερμίας και των σεισμών.
Το θησείο της θεάς Γης Παντομητέρας.
Η μυθική χώρα των Κενταύρων και των Λαπιθών.

Πηγές κειμένων:
Χρονικά ΙΕ'Εφορεία
F.Stahlin
Θ.Ημερολόγιο
W.Leake
H.Lolling
A.Wace-M.Thomson
Α.Αρβανιτόπουλος

Πηγές φωτογραφικού υλικού:
χάρτες και φωτογραφικό υλικό
ψηφιοποίηση 2009

Η έκδοση της συλλογής θα υποστηριχθεί από τον οικείο Δήμο.




περισσότερα βλ.
http://mariapapadopoulou.blogspot.com/2009/09/blog-post_7162.html

Νέo αρχαολογικό μουσείο για τα ευρήματα των Ελλήνων Μακεδόνων στην Πέλλα

Νέο, μεγάλο και ευήλιο σπίτι για τους Μακεδόνες

Τα αρχαιολογικά ευρήματα της πελλαίας γης υποδέχονται πλέον τους επισκέπτες τους στο νέο τους σπίτι, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.
Σ. ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ

Η λειτουργία του ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα και από σήμερα θα υποδέχεται και μαθητές. Πάνω από 3.000 ευρήματα εκτίθενται στο νέο μουσείο, ενώ στο παλιό κτίριο, που χτίστηκε το 1963, τα εκτιθέμενα ευρήματα δεν ξεπερνούσαν τα 250.
«Μεταξύ των ευρημάτων δεσπόζει η αρχαιότερη ταφή που βρέθηκε στην Πέλλα και ανήκει στις αρχές της 3ης χιλιετίας π.Χ.», τονίζει η προϊσταμένη της ΙΖ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, Μαρία Λιλιμπάκη-Ακαμάτη. Πρόκειται για ένα πιθάρι που περιέχει τα οστά του νεκρού και χρονολογείται στο 2440 π.Χ. «Μαζί με τις επιγραφές σε μακεδονική διάλεκτο, που έχουν βρεθεί στην περιοχή και χρονολογούνται από τις αρχές του 5ου αι.πΧ, και τα ευρήματα της καθημερινής ζωής και της εμπορικής δραστηριότητας, το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας δηλώνει τη διαχρονική παρουσία των Μακεδόνων στην περιοχή, που διήρκησε ώς τους ρωμαϊκούς χρόνους. Δείχνει μια ακμάζουσα μητρόπολη, που είχε εμπορικές σχέσεις με την Ιταλία, την Ισπανία, την Αφρική και τον Εύξεινο Πόντο».

Το νέο μουσείο επρόκειτο να εγκαινιαστεί στις 4 Σεπτεμβρίου. Τα εγκαίνια αναβλήθηκαν για τις 20 και, μετά τη προκήρυξη των εκλογών, αποφασίστηκε να γίνουν τον Νοέμβριο. Οι πύλες του, όμως, άνοιξαν χθες, καθώς το μουσείο αποτελούσε αίτημα της τοπικής κοινωνίας εδώ και 40 χρόνια.
Αναπτύσσεται σε 6.000 τ.μ. Βρίσκεται μέσα στον 70 στρεμμάτων αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας και αποτελεί τμήμα του, χωρίς να δεσπόζει σ' αυτόν. Πρόκειται για μια λιτή κατασκευή, η οποία «αναδύεται» μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο. Είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε το εσωτερικό του και να ευρήματα να λούζονται από το φως του ήλιου. «Η φιλοσοφία του είναι να αποτελεί μικρή κλίμακα του αρχαιολογικού χώρου και να φιλοξενεί τα στοιχεία του», τονίζει η Μ. Λιλιμπάκη-Ακαμάτη. Η διαφορά του από άλλα μουσεία είναι ότι οι θεματικές ενότητες χωρίζονται σε επίπεδα, τα οποία, όμως, είναι ορατά από όλα τα σημεία του χώρου.
Κυριαρχούν τα ψηφιδωτά δάπεδα και οι τοιχογραφίες. «Τα ψηφιδωτά τα εκθέταμε και στο παλιό μουσείο. Στο νέο κτίριο, όμως, αναδεικνύεται η λαμπρότητά τους και τα ιδιαίτερα στοιχεία της τεχνοτροπίας τους», λέει η Μ. Λιλιμπάκη-Ακαμάτη.
Ενα ορθογώνιο αίθριο παραπέμπει στην κεντρική περίστυλη αυλή των οικιών της Πέλλας. Τα εκθέματα διαιρούνται σε πέντε θεματικές ενότητες, που αφορούν την καθημερινή ζωή, τη δημόσια ζωή με τη διοίκηση και το εμπόριο, τη θρησκεία και τις ταφικές συνήθειες. Η πέμπτη και τελευταία ενότητα αφορά το ανάκτορο της Πέλλας. Ο επισκέπτης μπορεί από το σημείο αυτό να δει όλο το εσωτερικό του μουσείου, αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο.

Το νέο μουσείο κόστισε 14 εκατ. ευρώ, τα οποία προήλθαν από το Γ' ΚΠΣ. Αποτελεί την α' φάση του έργου. Η β' φάση, την οποία η ΙΖ' ΕΠΚΑ προτείνει προς ένταξη στο ΕΣΠΑ, περιλαμβάνει διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, προμήθεια εξοπλισμού για τα εργαστήρια και δημιουργία αποστραγγιστικής τάφρου περιμετρικά του κτιρίου.
Το παλιό μουσείο επρόκειτο να λειτουργήσει ως τουριστικό περίπτερο. Διαπιστώθηκε, όμως, ότι βρίσκεται πάνω σε αρχαία οδό που διαπερνά τον αρχαιολογικό χώρο και, τελικά, θα κατεδαφιστεί.
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=30/09/2009&id=87135


Η Αθήνα αποκτά Μουσείο Καβάφη

Του Μανώλη Πιμπλή
Το πολύτιμο Αρχείο Κ.Π. Καβάφη, πλούσιο σε χειρόγραφα, βιβλία, έπιπλα και προσωπικά αντικείμενα του ποιητή, θα στεγαστεί στην οικία Κωλέττη, στην Πλάκα.
Όταν ο επισκέπτης θα εισέρχεται στο ισόγειο του Μουσείου Καβάφη, όπου θα βρίσκεται το Εκθετήριο, θα βρίσκεται στο «δωμάτιο» του Αλεξανδρινού ποιητή, με το γραφείο του στο οποίο καθόταν κι έγραφε, με άλλα προσωπικά του έπιπλα, με επιλεγμένα χειρόγραφα, φωτογραφίες αλλά και προσωπικά του αντικείμενα, όπως εισιτήρια από θεατρικές παραστάσεις ή το διαβατήριό του.
Ας σημειωθεί εδώ ότι το λεγόμενο Μουσείο Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, έχει έπιπλα εποχής όχι όμως έπιπλα του ίδιου του ποιητή. Ο επισκέπτης θα βλέπει επίσης την προσωπική του βιβλιοθήκη, που περιλαμβάνει επτακόσιους τόμους. Και εξερχόμενος θα βρίσκεται ενώπιον της νεκρικής του μάσκας, της μίας από τις δύο που υπάρχουν, την οποία δώρισε στο Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού η γλύπτρια Ασπασία Παπαδοπεράκη. Το ισόγειο θα έχει και αίθουσα εκδηλώσεων και πολυμέσων, καθώς θα αξιοποιηθεί ιδιαίτερα η νέα τεχνολογία, με βιντεοπροβολές αλλά και υλικό που θα εκτίθεται μέσω διαδικτυακών τόπων σε οθόνες.
Ο πρώτος όροφος θα είναι διαφορετικός. Θα στεγάσει τον κύριο όγκο του Αρχείου Καβάφη, όπου θα γίνεται και η συντήρησή του, καθώς και τα αρχεία του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού, απευθυνόμενο κυρίως στους ερευνητές. Γι΄ αυτό και οι άνθρωποι του Σπουδαστηρίου μιλούν για ένα Μουσείο που θα είναι ταυτόχρονα Εκθετήριο και Ερευνητικό Κέντρο.

Όλα αυτά σε ένα υπέροχο κτίριο, τη λεγόμενη οικία Κωλέττη, στην οδό Πολυγνώτου 13, στην Πλάκα. Αρκετά κτίρια εποχής που διαθέτει η συγκεκριμένη περιοχή, μαζί και το συγκεκριμένο, αγοράστηκαν παλιότερα- επί Αντώνη Τρίτση και Μελίνας Μερκούρη- από το υπουργείο Πολιτισμού που, έκτοτε, αδυνατεί στην πλειοψηφία τους να τα συντηρήσει, αφήνοντας κάποια από αυτά να οδηγούνται σε πορεία κατάρρευσης.

Έστω και προεκλογικά, ο υπουργός υπέγραψε την παραχώρηση της χρήσης τού επιφάνειας 500 τ.μ. σημαντικού αυτού κτιρίου (αποτελείται από ισόγειο, α΄ όροφο και δώμα, καθώς και βοηθητικό κτίσμα), έχοντας μάλιστα φροντίσει να εξοφλήσει μακροχρόνιες υποχρεώσεις του υπουργείου προς εργολάβους που είχαν εγκατασταθεί για τα έργα συντήρησής του- τα οποία όμως πολύ απέχουν από το να έχουν περατωθεί.
Την υλοποίηση της διαμόρφωσης της οικίας Κωλέττη σε Μουσείο Καβάφη προτίθεται να υποστηρίξει οικονομικά το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο - η ιδέα δημιουργίας του Μουσείου ανήκει, άλλωστε, στον πρόεδρό του Άγγελο Φιλιππίδη- παρέχοντας το ποσό του 1 εκατομμυρίου ευρώ για την αποκατάσταση του κτιρίου αλλά και αναλαμβάνοντας, για είκοσι χρόνια, τα έξοδα της λειτουργίας του.
Φιλοδοξία του Σπουδαστηρίου, στο οποίο ανήκει το Αρχείο Κ.Π. Καβάφη, είναι να δοθεί στο Μουσείο το «ιστορικό, λογοτεχνικό, κοινωνικό πλαίσιο που αρμόζει» στον μεγάλο Αλεξανδρινό ποιητή.

38.000 «επισκέψεις» τον μήνα

Το ενδιαφέρον για τον Καβάφη είναι μεγάλο. Σχεδόν 38.000 είναι οι μηνιαίες μοναδικές επισκέψεις στην ιστοσελίδα του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού. Η ελληνική ιστοσελίδα του Αρχείου Καβάφη (που εδώ και σαράντα χρόνια ανήκει στην οικογένεια Σαββίδη, περιμένοντας να βρει κατάλληλες συνθήκες στέγασης για την πλήρη αξιοποίησή του) έχει μέχρι 10.000 επισκέψεις μηνιαίως, ενώ και η αντίστοιχη αγγλόφωνη ξεπερνά τις 5.000. Στο παρελθόν είχαν γίνει επαφές και με αμερικανικά πανεπιστήμια για τη στέγαση του Αρχείου, αλλά η λύση που βρέθηκε θεωρείται προσφορότερη.
http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&artid=4538809&ct=4


Τράπεζα θα συντηρεί... το Μουσείο Καβάφη

Στο τραπεζικό κεφάλαιο... «ξεφορτώνεται» το ΥΠΠΟ το Μουσείο Καβάφη, που θα στεγάζεται στην πρώην οικία Κωλέττη (Πολυγνώτου 13, Πλάκα), που παραχωρήθηκε προς χρήση στην αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία «Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού» για τη στέγαση του Μουσείου Καβάφη και του ερευνητικού κέντρου του Σπουδαστηρίου. Ωστόσο, την «οικονομική υποστήριξη» του μουσείου ανέλαβε το «Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο»!
Την απόφαση παραχώρησης υπέγραψε, ήδη, ο υπουργός Πολιτισμού, Α. Σαμαράς και αποτελεί ακόμη ένα παράδειγμα του πώς αντιλαμβάνεται τη διαχείριση της πνευματικής κληρονομιάς το αστικό κράτος. Το ΥΠΠΟ θεωρεί ότι «συνέβαλε αποφασιστικά» στην «παράκαμψη ιδιαίτερων γραφειοκρατικών δυσκολιών, αλλά και την εξόφληση μακροχρόνιων υποχρεώσεων του ΥΠΠΟ προς εργολάβους του κτιρίου (...)». Αυτό όμως είναι μόνο ένα ελάχιστο μέρος των υποχρεώσεων του υπουργείου για ένα τέτοιο μουσείο, που θα έπρεπε να είναι αμιγώς δημόσιο, να ανήκει στο κράτος και να χρηματοδοτείται πλήρως από αυτό και όχι από τράπεζες, οι οποίες έτσι «λουστράρουν» και το... «κοινωνικό προφίλ» τους. Επιπλέον, θα μπορούσαν να μην μπλεχτούν εργολάβοι και τράπεζες στο κτίριο, αφού το ΥΠΠΟ διαθέτει πανάξιο και πεπειραμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, που έχει αποδείξει ότι μπορεί να κάνει πολλά περισσότερα πράγματα από το να «στήσει» ένα θεματικό μουσείο.
Το ακίνητο αποτελείται από ισόγειο, πρώτο όροφο και δώμα, συνολικής δομημένης επιφάνειας περίπου 500 τ.μ. και περιλαμβάνει, επίσης, ένα ισόγειο βοηθητικό κτίσμα. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, «το Μουσείο Καβάφη προβλέπεται να καταστεί ένα από τα σημαντικότερα μουσεία του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και θα εκθέτει σε μόνιμη βάση χειρόγραφα, φωτογραφίες, βιβλία, έπιπλα και προσωπικά αντικείμενα του μεγάλου ποιητή. Θα περιλαμβάνει αίθουσες πολυμέσων και εκδηλώσεων και θα στεγάσει το πλήρες Αρχείο του Κ.Π. Καβάφη. Σε συνδυασμό με την πλούσια βιβλιοθήκη και το αρχειακό υλικό του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού, το ερευνητικό κέντρο του Μουσείου Καβάφη θα αποτελέσει ένα από τα πληρέστερα και αρτιότερα κέντρα μελέτης και προβολής της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού».
Tο «Σπουδαστήριο» ιδρύθηκε το 1996 και διαχειρίζεται τις βιβλιοθήκες των K.Θ. Δημαρά και Γ.Π. Σαββίδη, τα αρχεία των δύο αυτών σημαντικών φιλολόγων, το αρχείο Λέανδρου Bρανούση και το Aρχείο Kαβάφη.

Η έκθεση για τον Ομηρο στο ξακουστό Μουσείο Παπύρων της Βιέννης, προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες



Η έκθεση για τον Ομηρο στο ξακουστό Μουσείο Παπύρων της Βιέννης, προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες

http://infognomonpolitics.blogspot.com/2009/10/blog-post_3950.html





Στο μισό χρόνο της διάρκειάς της, αμείωτο εξακολουθεί να είναι το ενδιαφέρον των επισκεπτών για την, αφιερωμένη στον αρχαίο Ελληνα ποιητή Ομηρο "τον μεγαλύτερο ποιητή όλων των αιώνων", μεγάλη έκθεση με τίτλο "Το φαινόμενο Ομηρος σε παπύρους, χειρόγραφα και έντυπα", στο ξακουστό Μουσείο Παπύρων της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης στα παλιά ανάκτορα Χόφμπουργκ στη Βιέννη.Την έκθεση, που είχε εγκαινιάσει τον περασμένο Μάιο ο υπουργός Επιστημών και Ερευνας της Αυστρίας, Γιοχάνες Χαν, και η οποία διαρκεί μέχρι τις 15 Ιανουαρίου 2010, έχουν επισκεφθεί δεκάδες χιλιάδες Αυστριακοί και πολλοί ξένοι τουρίστες που συρρέουν τους καλοκαιρινούς μήνες στην αυστριακή πρωτεύουσα.Στην έκθεση για τον Ομηρο είναι αφιερωμένο και το νέο τεύχος της τριμηνιαίας Επιθεώρησης της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης που κυκλοφόρησε σήμερα.Στόχος της έκθεσης είναι να παρουσιάσει μέσα από τους θησαυρούς της συλλογής παπύρων και της συλλογής χειρογράφων και παλαιών εντύπων της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης, το πώς και με ποια μορφή άντεξαν το πέρασμα του χρόνου των πολλών αιώνων τα μεγαλύτερα έπη που γράφηκαν ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας, η "Ιλιάδα" και η "Οδύσσεια", των οποίων η πρώτη καταγραφή τοποθετείται στον έβδομο π.Χ. αιώνα.Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των εκατοντάδων εκθεμάτων της έκθεσης για τον Ομηρο στην Αυστριακή Εθνική Βιβλιοθήκη, που μετά την Οξφόρδη διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή παπύρων στον κόσμο, συγκεντρώνουν οι πάπυροι με τις αρχαιότερες αντιγραφές της Ιλιάδας και Οδύσσειας, που ανάγονται στον τρίτο π.Χ. αιώνα και προέρχονται από την Αίγυπτο.Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανάλυση των επών του Ομήρου, με τα οποία, όπως είχε χαρακτηριστικά τονίσει, αρχίζει η ευρωπαϊκή λογοτεχνία, είχε κάνει στην πανηγυρική του ομιλία στα εγκαίνια της έκθεσης, ο διάσημος Αυστριακός συγγραφέας Μίχαελ Κέλμαγιερ, ο οποίος είναι γνωστός στο γερμανόφωνο χώρο και από τη σειρά των εκπομπών του στη δημόσια Αυστριακή Ραδιοφωνία για την Ελληνική Μυθολογία.Την επιμέλεια της έκθεσης, όπως και του καταλόγου που τη συνοδεύει, είχε η διευθύντρια της Συλλογής Παπύρων και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Βιέννης Κορνέλια Ρέμερ, ενώ την ιδέα και την πρωτοβουλία διοργάνωσης της μεγάλης αυτής έκθεσης, είχε, κατά κύριο λόγο, η γενική διευθύντρια της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης, Γιοχάνα Ράχινγκερ.Παράλληλα με την έκθεση και σε ειδικές εκδηλώσεις, παρουσιάστηκαν στη Βιέννη, σε ένα πρόγραμμα με θέμα τη "Διαχρονικότητα του Ομήρου στη μουσική παλιών εποχών", μουσικά έργα μεγάλων κλασικών συνθετών, στα οποία υπάρχουν στίχοι των επών του Ομήρου.iKypros30/09/2009

Αθεράπευτος ΑΛΥΤΡΩΤΙΣΜΟΣ




Ο μισός (σχεδόν) πλανήτηςθα γίνει τουρκικός" δείχνει ανεκδιήγητος χάρτης


Ανεκδιήγητη και ακατανόητη συμπεριφορά χαρακτηρίζουν σε σημερινά τους δημοσιεύματα οι τουρκικές εφημερίδες Milliyet και Hurriyet την διακίνηση ενός εκπαιδευτικού cd του Υπουργείου Παιδείας που κυκλοφόρησε στα σχολεία της Τουρκίας, με χάρτη που δείχνει τη γειτονική χώρα να κατέχει τον μισό...πλανήτη. Από νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη, τη Ρόδο, την Κύπρο, αλλά και το Βόρειο Ιράκ, την Αρμενία ακόμα και τη... Βουλγαρία.Σύμφωνα με την Milliyet το cd διακινήθηκε από τη διεύθυνση Κωνσταντινούπολης του Υπουργείου Παιδείας, σε όλα τα σχολεία της Πόλης. Το παράδοξο είναι ότι έγινε κα ειδική τελετή στους σχολικούς διευθυντές για την παρουσίαση του cd και κανένας δεν αντέδρασε από την παρουσίαση του ανεκδιήγητου χάρτη.UPDATE: Το δημοσίευμα της Milliyet ήδη προκαλεί αντιδράσεις. H ευθύνη για την διακίνηση του εν λόγω CD καταλογίζεται στον πρώην Διευθυντή περιφέρειας Κωνσταντινούπολης του Υπουργείου παιδείας Ακά Οζέρ, ο οποίος έχει "διακριθεί" σε πολλές "πολιτικές γκάφες" και στο παρελθόν. Ο νέος διευθυντής του συγκεκριμένου τομέα στο Υπουργείο παιδείας, Μοαμέρ Γιλντίζ, χαρακτήρισε"ανόητο και ανεπίτρεπτο το περιεχόμενο του cd που μπορεί να εμπλέξει την Τουρκία σε περιπέτειες στο διεθνές πεδίο". Τ

ο CD θα αποσυρθεί ενώ διατάχθηκε ανάκριση για τους υπευθύνους της παραγωγής και διακίνησης του.foreignpress-gr.com